Hold beskrivelser

Der er tilknyttet dygtige instruktører på samtlige hold, som guider dig godt og sikkert igennem træningen. Du vil altid træne under kyndig vejledning. For at sikre dette, er der på de fleste hold et maksimalt deltagerantal på 14 personer.

Open GYM:

Område 4 er altid ledig. Her kan man træne på egen hånd, lave workouts, træne teknik eller lignende.

Vi gør opmærksom på, at holdene altid har førsteprioritet ift. udstyr og træningsområder.

Gratis Intro:

Vores intro hold er til dig, der er helt ny i Crossfit. Her bliver du introduceret til CrossFit og instrueret i de helt fundamentale bevægelser og øvelser.
Du møder bare op, men husk en flaske vand og evt. et håndklæde. 

 

WOD:

WOD er en forkortelse for Workout of the Day. Der er en ny WOD hver dag, så du er sikret variation i din træning. Dette hold er for alle uanset alder, baggrund og niveau. Der er altid tid til den enkelte, og fokus på sikker og korrekt udførelse af øvelserne.

Holdet starter med en opvarmning og gennemgang af dagens øvelser. Herefter følger en styrke- og/eller teknikdel, der har til formål at forbedre din styrke og sørge for at bevægelserne udføres korrekt. Til sidst køres dagens workout, så du også er sikret høj puls og sved på panden.

Dette hold er en absolut nødvendighed, hvis du vil lære alle øvelserne i CrossFit.

FGB:

FGB står for Fight Gone Bad og er CrossFits svar på cirkeltræning.

Dette er holdet, hvor du kan slå hjernen fra og give max gas. Træningen foregår i intervaller, hvilket sikrer, at der kan arbejdes med høj intensitet. Det er fed træning i højt tempo, hvor alle kan være med.

Timen består af en opvarmning der får gang i både led, muskler og puls. Herefter køres der typisk 3-5 runder, hvor man bevæger sig gennem 4-7 stationer. Øvelserne er oftest kropsvægtsøvelser eller mindre tekniske øvelser, der køres med lav belastning. Tiden og pauserne kan variere fra gang til gang, men der er garanti på masser af sved og højt humør.

MetCon:

Metcon står for Metabolic Conditioning og betyder at du her vil mærke hvordan det føles når lungerne arbejder på sit yderste. Timen er oftest bygget op om en lang eller flere kortere workouts, hvor belastningen er lav og gentagelser mange. Her får du pulsen helt i vejret over længere tid og får arbejdet med din udholdenhed.

Ud over opvarmning og gennemgang af dagens øvelser er der ikke specifik tekniktræning på dette hold. Der forventes derfor, at du har en grundlæggende viden om de forskellige øvelser. Instruktøren er selvfølgelig altid behjælpelig med teknikjusteringer og råd omkring skalering.

WOD Level 2:

Dette er holdet for dig, som har dyrket CrossFit i længere tid og gerne vil tage din træning til næste niveau.

På dette hold er der, i både teknik og workouts, fokus på de mere tekniske øvelser i CrossFit som f.eks. Muscle-ups, pistols og HSPU. Vi forventer derfor, at man har kendskab til Snatch og Clean, samt har styr på Deadlift, Squat og Push Press, inden man melder sig på holdet.

Ud over en sværere teknisk grad, er workouten ofte længere og hårdere end på de almindelige WODs. Træningen bliver selvfølgelig stadigvæk tilpasses til den enkelte, men du bør ikke være helt grøn på dette hold. Er du i tvivl, så spørg en af instruktørerne.

SKILLS:

Holdet er opbygget som forløb, der har fokus på gymnastiske øvelser som f.eks. pull ups. Ønsker du at komme tættere på en pull up, få din første pull up eller teknisk blive bedre til at mestre pull ups, så er Skill-holdet noget for dig. Holdet ligger i forbindelse med andre hold, og programmet er lavet, så du med fordel kan kombinere det med deltagelse på WOD eller WOD Level 2.

Vi vil på holdet arbejde med pull up, HSPU, K2E/T2B, MU mm. Holdet er absolut for alle niveauer, og instruktøren hjælper med at skalere programmet, så det passer til dig.

 

OCR:

OCR er en forkortelse for Obstacle Course Racing eller på dansk forhindringsbaneløb. På dette hold arbejdes der med styrke og teknik ift. de øvelser, som du vil kunne møde til et OCR løb. Vi skal kravle i monkeybars, ringe og reb, hoppe over mure og løfte sandsække mm. Foruden en styrke og teknikdel, sluttes hver træning af med en workout, hvor du får lov til at arbejde med øvelserne med høj puls. Øvelserne tilpasses den enkeltes niveau. Vi arbejder på holdet frem mod deltagelse i Nordic Race Hasle Bakker og Ladies Mudrace/Ekstrem Mandehørm.

Hvis vejret tillader det, foregår træningen udendørs, så husk varm påklædning.

 

VL :

Vægtløftning er, foruden at være en olympisk disciplin, også en stor del af CrossFit. På dette hold arbejder vi med de 2 olympiske løft Snatch (Træk) og Clean & Jerk (Stød) samt en masse hjælpeøvelser.

Da vægtløftning har et højt teknisk niveau, forventer vi, at man har styr på Deadlift, Back og Front Squat samt Push Press, inden man melder sig på holdet. Er du i tvivl om du er klar, så spørg en af instruktørerne.

ROMWOD:

ROM WOD står for Range Of Motion Workout Of the Day og består af daglige workouts, hvor du på video bliver guidet gennem øvelserne. Da der er tale om statiske øvelser og passive stræk, kan du sagtens køre det før eller efter din træning.

Så find din træningsmakker og PRØV DET – din krop vil elske det!

Du finder en IPAD med ROMWOD under det store CrossFit Frederikshavn logo og dagens workout starter med et simpelt tryk på Play. Det er tilgængeligt alle ugens 7 dage.

 

Girl and Heroes

Dette er holdet for den erfarne CrossFitter, der gerne vil prøve sig selv af og ikke er bleg for lidt venskabelig konkurrence.

Holdets program bestemmes af instruktøren og består som oftest af kendte benchmark workouts kaldet Girls and Heroes. The Girls er en række workouts opkaldt efter pigenavne, mens The Heroes er workouts opkaldt efter faldne tjenestemænd. Disse helte hædres i CrossFittens verden gennem lange og hårde workouts.

Disse workouts er ens over hele verdenen, og giver dermed mulighed for at man kan sammenligne sig selv med andre CrossFittere. Det er ofte workouts med høj belastning og sværhedsgrad, men de kan tilpasses den enkelte.

OBS! Vær opmærksom på, at instruktøren er med på holdet i denne time. Der kan derfor ikke forventes samme opfølgning og vejledning som på en normal WOD. Til gengæld får du muligheden for at sætte instruktøren til vægs.

Masters:

Masterholdet er for seniorer, der er helt nye i CrossFit verdenen. Timen er bygget op omkring simple og basale grundøvelser, hvor alle kan være med, men hvor du samtidig bliver udfordret og får sved på panden. CrossFit er funktionel træning, hvilket vil sige, at der arbejdes med bevægelser og løft, som bruges i din dagligdag.

Good Shoulders:

Skulderne er en vigtig, men udsat kropsdel ift. overbelastningsskader. Hvis du ønsker at forbedre din skulderstabilitet, forhindre skader og generelt styrke dine skuldre, bør du absolut prøve dette hold.

Du får her kyndig vejledning af vores dygtige instruktør, og bliver introduceret til øvelser, som du nemt kan inkorporere i dine daglige opvarmningsrutiner.

Holdet varer 35min. og kan med fordel kombineres med andre hold.

 

Ungdoms CrossFit 9-13 år

Dette forløb kører otte uger ad gangen, hvor der er træninger tirsdag klokken 16.45 og fredag klokken 15.30. Der udover er der fri adgang til open gym ifølge med en voksen. Dette hold kræver, at man tilmelder sig et 8-ugers forløb på hjemmesiden.

På holdene træner de unge hovedsageligt med egen kropsvægt samt lette vægte som små kettlebells, håndvægte og teknikstænger. Der vil på holdet være fokus på grundig introduktion til basisøvelserne i CrossFit, mens der samtidig vil være tid til at lege med nogle af de mere avancerede øvelser. Ligeledes vil der være fokus på at opbygge barnets styrke, hurtighed og koordination gennem leg og sjov træning.

Træningen består af fælles opvarmning, en teknik-/styrkedel og til sidst en workout/teamworkout eller lignende.

 

Ungdoms CrossFit 14-17 år

Holdets er på samme niveau som WOD's, så du er sikret variation i din træning. Du træner med unge på din egen alder. Der er altid tid til den enkelte, og fokus på sikker og korrekt udførelse af øvelserne.

Holdet starter med en opvarmning og gennemgang af dagens øvelser. Herefter følger en styrke- og/eller teknikdel, der har til formål at forbedre din styrke og sørge for at bevægelserne udføres korrekt. Til sidst køres dagens workout, så du også er sikret høj puls og sved på panden.

Dette hold er en absolut nødvendighed, hvis du vil lære alle øvelserne i CrossFit.

 

Børne hjørnet:

Der er legerum med klatrevæg, rutsjebane, gyngestativ, tv tilkoblet Netflix, så dine børn kan hygge sig, imens du træner.